Tulejowanie cylindra.

IMG_0056

Cylindry nowoczesnych silników posiadają na gładzi różnego rodzaju powłoki. Mimo wielu zalet, posiadają one jedną istotną wadę – nie ma możliwości ich taniej regeneracji. Jedyną drogą naprawy takiego cylindra jest ponowne kosztowne nałożenie powłoki, zakup nowej sztuki lub przystosowanie cylindra do pracy na tulei żeliwnej.

Proces tulejowania jest zbliżony do zwykłego szlifowania cylindra. Tuleję osadza się w cylinder z wciskiem na poziomie 0,1 – 0,15 mm. Otwór przed osadzeniem tulei jest honowany dla zapewnienia lepszego przepływu ciepła między tuleją a cylindrem. Wkładki żeliwne przygotowane są jako surówki o odpowiednich wymiarach, w których przed osadzeniem (w przypadku silnika dwusuwowego) wycina się okna wg przygotowanej wcześniej mapy cylindra. Otwory na gotowo są wykańczane już po zamontowaniu tulei profesjonalnym zestawem końcówek kątowych i prostych z zestawem minifrezów. Wysoka dokładność odwzorowania gwarantuje fabryczne osiągi.

Jedną z wad tulejowanych cylindrów, która nie dotyczy wszystkich modeli jest konieczność pracy przy większych luzach montażowych. Chodzi głównie o nie wysilone silniki turystyczne, fabrycznie pracujące na cylindrach z powłoką. Wszystkie cylindry od motocykli wyczynowych bez problemu pracują na sugerowanym przez producenta tłoków (np, wossner) luzie montażowym, zwykle 0,05, 0,06 mm.

Wady tulejowania nadrabia możliwość wykonania 2 – 3 stosunkowo tanich szlifów (w zależności od dostępności tłoków), po których cylinder odzyskuje pełną sprawność. Cylinder po osadzeniu tulei przechodzi normalna procedurę szlifu i jest odsyłany w komplecie ze spasowanym tłokiem. Tolerancje wykonania są identyczne. Zależy to od średnicy, ale większości przypadków owalizacja i stożkowatość cylindra jest na poziomie 0,005 mm. Przed samym montażem wystarczy tylko dokładnie cylinder wyczyścić, wymyć z oleju do honowania i całość jest gotowa do montażu.

Tulejowanie cylindra 2T na gotowo dla średnic [mm]:
44 – 56 – 450 zł
56 – 80 – 550 zł
80 – 105 – 650 zł
Dla cylindrów 4T odpowiednio 150 zł mniej.
Rozbieranie cylindra z zaworów i szpilek – 50 zł (*)

tuleja_wiseco

Montujemy również tuleje dedykowane LA Sleeve lub Advanced Sleeve, które sprzedawane są w Polsce pod markami Wiseco, Prox i innymi. Kod tulei (cylinder sleeve) można znaleźć na stronie http://www.pro-x.com/, natomiast ceny w cenniku Prox’a. Zastosowanie w/w tulei jest droższe, przez to w Polsce mniej popularne jednak tuleje te są trwalsze a stosunek jakości do ceny w przypadku nowszych modeli korzystny.

Podobnie jak w przypadku standardowego tulejowania tuleją z surówki w przypadku cylindra 2T po montażu tulei wykańczane na gotowo są wszystkie okna do specyfikacji fabrycznej a cylinder szlifowany pod nominalny tłok. Cylinder jest odsyłany w komplecie ze spasowanym tłokiem.

Montaż dedykowanej tulei cylindrowej niezależnie od wymiaru:
Silnik 2T – 250 zł
Silnik 4T – 200 zł
Rozbieranie cylindra z zaworów i szpilek – 100 zł (*)

* – dokładamy wszelkich starań by nic nie uległo uszkodzeniu niemniej podczas demontażu starych zapieczonych elementów niekiedy dochodzi do urwania lub ukręcenia szpilek lub śrub. Jest to normalna sprawa i zakład nie bierze za to odpowiedzialności. Naprawa jednej uszkodzonej szpilki to 50 zł. Jeżeli jako klient nie akceptujesz tych warunków proszę rozbieraj cylinder we własnym zakresie.

Pytania? e-mail: info@intr-mot.pl lub tel: +48 731 790 773